Translate

woensdag 23 september 2015

Haarverven met Henna

Henna haarverf.


Als mensen Henna gebruiken denk je meestal aan rood haar.
Maar dat hoeft niet, ik heb gehoord dat je ook bruin haar kunt krijgen als je henna met indigo mixt.

Hoe zit dat precies?

Bruin haar kun je krijgen door pure henna te mixen met indigo. Indigo is een plant met een donkerblauwe kleurmolecuul in de bladeren. Gemixt met oranjebruine kleurmoleculen van henna wordt het eindresultaat bruin. Indigo is de sterkste plantaardige verf die je kunt gebruiken om een bruintint te krijgen. Afhankelijk van de hoeveelheid indigo en henna en je eigen haarkleur, krijg je lichtbruine tot donkerbruine haren (de henna in deze mix geeft in de zon een bruinrode gloed).

fijngemalen en gezeefde bladeren van de Indigofera tinctoria

Verse Indigo uit Yemen is heel fijngemalen en gezeefd en smeert superfijn uit wanneer je het mengt met pure henna

Wat zijn de verhoudingen en welke kleur krijg ik dan? Onderstaande hoeveelheden en kleuren zijn indicatief. Je kunt hier naar eigen inzicht en ervaring vanaf wijken natuurlijk.

 

Ik heb nu blond haar. En ik wil graag:
lichtbruin haar: gebruik 2/3 henna, 1/3 indigo
mediumbruin haar: gebruik ½ henna, ½ indigo
donkerbruin haar: gebruik 1/3 henna, 2/3 indigo (meerdere verfbeurten kunnen nodig zijn) Ik heb nu 

donkerblond haar. En ik wil graag:
lichtbruin haar: gebruik 2/3 henna, 1/3 indigo
mediumbruin haar: gebruik ½ henna, ½ indigo
donkerbruin haar: gebruik 1/3 henna, 2/3 indigo (meerdere verfbeurten kunnen nodig zijn) Ik heb nu 

rood haar. En ik wil graag:
Mediumbruin haar: gebruik ½ henna, ½ indigo
roodbruin: gebruik 2/3 henna en 1/3 indigo
donkerbruin haar: gebruik 1/3 henna, 2/3 indigo (meerdere verfbeurten kunnen nodig zijn) Ik heb nu 


Mediumbruin haar. En ik wil graag:
lichtbruin haar: niet mogelijk met deze combinatie van henna en indigo
mediumbruin haar: gebruik ½ henna, ½ indigo of voor iets meer rood mediumbruin meer henna: 2/3 henna en 1/3 indigo

Donkerbruin haar: gebruik 1/3 henna, 2/3 indigo

Ik heb nu donkerbruin haar. En ik wil graag:
lichtbruin haar: niet mogelijk met deze combinatie van henna en indigo

Mediumbruin haar: niet mogelijk met deze combinatie van henna en indigo
donkerbruin haar met warmbruine gloed: gebruik 2/3 henna, 1/3 indigo
Bruin zonder rood: gebruik ½ henna ½ indigo

Heel donker bruin: gebruik 1/3 henna en 2/3 indigo  

Ik heb nu zwart haar.
En ik wil graag lichtbruin haar: niet mogelijk met deze combinatie van henna en indigo

Mediumbruin haar: niet mogelijk met deze combinatie van henna en indigo
Donkerbruin haar : niet mogelijk met deze combinatie van henna en indigo
Zwart met rode gloed: 2/3 henna en 1/3 indigo of ½ henna en ½ indigo of 1/3 henna en 2/3 indigo

Ik heb nu helemaal grijs haar. En ik wil graag:
Lichtbruinrood haar: gebruik 2/3 henna en 1/3 indigo. Je krijgt een koperachtige kleur. 1 behandeling is voldoende hiervoor.

Bruinrood haar: gebruik ½ henna, ½ indigo: 2 behandelingen zijn nodig voor de gewenste bruintint
Donkerbruin haar: gebruik 1/3 henna, 2/3 indigo: 2 behandelingen nodig voor de gewenste bruintint.

Info: o.a. via Louland.